23 mars 2010

Hundattack

Det var en riktigt trevlig promenad på lunchen idag, lagom varmt ute och jag kunde gå på rätt snabbt. Det tråkiga var på hemvägen. Den där läskiga hunden som jämt brukar skälla på mig när jag går förbi var helt plötsligt lös.
Ägaren stod på trappen med sina två pitbulls i koppel (tur var väl det, för de såg fan ut som om de ville döda nån), men det raggiga hunden var lös. Så den kom springande och skällande mot mig.
Hjälp!
Jag visste inte vad jag skulle göra. Så jag stannade och röt: Sit! åt hunden. Då stannade den, men fortsatte skälla. Ägaren ropade på hunden, men eftersom de andra två galna hundarna var i fight läge så lyssnade ju inte den här hunden på honom.
Han kom emot mig med de 2 kopplade hundarna som såg ut som galna kamphundar och jag backade några steg, men då följde ju raggiga hunden efter mig.
Till slut så fick ägaren i alla fall tag i svansen på raggiga hunden och jag kunde gå förbi.
Men fan tänk om det händer igen. Eller tänk om det händer när min kompis går förbi med nån av sina hundar eller sin unge.

Jag funderar på om jag ska ringa typ till polisen eller nåt eller om jag borde skaffa mig pepparspray att ha med mig ifall det skulle hända igen.
Det var ju riktigt läskigt och då är jag ändå inte rädd för hundar, men jag fick ändå hjärtat i halsgropen först när hunden kom rusande mot mig.

2 kommentarer:

  1. Åh hu! Jag blev attackerad och biten av två hundar när jag var tolv... fy fasen. Så en löd hund som kommer springande emot mig... förstår din reaktion. Anmäl till polisen om det är olagligt att ha hundarna lösa.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag gjorde det. Skrev ett e-mail till polisen. Jag vet inte om de brydde sig. Nu går jag en annan väg, en omväg, för att slippa gå förbi det där huset.

    SvaraRadera