17 mars 2010

BMI-tabell

Tänkte jag skulle göra en egen liten BMI-tabell för min längd, 169 cm, för att se hur stort spannet är för hälsosam vikt enligt WHO.
Normalvikt är enlight WHO mellan 18,50 och 24,99 kg/m2.

Så min vikt skulle kunna ligga mellan så lågt som 52,7 kg (BMI 18,5) och så högt som 71,2 kg (BMI 24,9). 52,7 kg räknas alltså fortfarande som normalvikt för någon som är så lång som jag är. Det tycker jag känns helt galet. 53 kg är ju ingenting!

Nä, dit vill jag verkligen inte komma. Det måste ju i så fall vara en person helt utan muskler eller fett som mest ser ut som skinn och ben. Läskigt att det kan anses vara normalvikt.

Mitt i spannet för normalvikt är BMI 21,7 och där skulle jag hamna på 61,9 kg, vilket är precis vad jag siktar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar