16 februari 2010

Pannkakstårta och armhävningar.

Igår körde jag igång med 13 week original sprint och jag sprang och gick på löpbandet i 20 min (3 km) och sen simmade jag i 16 min (550 m). Det kändes bra, men jag blev rätt trött faktiskt efter simningen. Det var riktigt länge sen jag simmade flera längder i sträck.

I söndags var jag på utflykt med orchidésällskapet och eftersom man skulle ha nåt med sig hade jag bestämt mig för att göra en pannkakstårta. Den blev riktigt god och rätt så fin faktiskt om jag får säga det själv.



Innehållet bestod av lemon curd på varannat lager och vispad grädde och färska amerikanska blåbär (och lite socker) på varannat lager. På toppen var det vispad grädde, färska hallon, lite socker och rivet skal av en lime.

Pannkakorna hade jag gjort med dubbla mängden ägg (6 st istället för 3 st) så de var lite matigare.
Tårtan gjorde succe och nästan hela gick åt, det blev en liten bit kvar som jag och sambon delade på på kvällen efter alla-hjärtans-dag-middagen.

Jag har bestämt mig för att köra igång med en ny utmaning igen. Eftersom sprint-triatlon träningen inte direkt känns som en utmaning, så ville jag hitta nåt som faktiskt gjorde det. Så jag hittade den här hemsidan: one hundred push ups

Det är en 6 veckor lång utmaning där man efteråt ska kunna göra 100 st armhävningar på raken.
Jag ska testa mig själv ikväll tänkte jag och se hur många jag klarar på raken nu. Så att jag sen vet var i programmet jag ska gå in och hur upplägget kommer se ut för mig. Jag hade tänkt låta det ta 12 veckor istället för 6 veckor eftersom jag tror det kommer behövas viss upprepning av veckorna innan jag klarar av 100 st på raken.
Så med start nästa vecka kommer jag köra tisdag, torsdag och lördag varje vecka tills jag klarar 100 st eller det har gått 12 veckor. Jag hoppas såklart att jag klarar det innan 12 veckor eller på sista veckan.

Det finns flera träningsprogram som följer liknande upplägg: two hundred squats, two hundred sit-ups och twenty five pull ups (som kommer snart). Det ska bli spännande att testa armhävningsprogrammet först och när jag klarar det sen gå vidare till nästa utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar