17 april 2010

Jag, en triatlet!

I går var det första gången som jag körde ett triatlon.

På schemat stod det att jag skulle cykla 35 min och springa 20 min och så hade jag ju mina 25 min simning kvar från förra veckan, så jag tänkte, va tusan klart jag kan köra allt på raken och göra mitt eget lilla sprint triatlon på gymmet!

Först hade jag tänkt köra 25 min simning och se hur långt jag kom, men sen bestämde jag mig för att simma 750 m så snabbt som möjligt istället.

Poolen på gymmet är en 25 m pool så 4 vändor blir ett Lap på 100 m.
Jag bestämde mig även för att köra bröstsim och crawl/freestyle vart annat Lap.

Lap 1 2:24.05 Bröstsim
Lap 2 2:53.62 Freestyle
Lap 3 2:19.91 B
Lap 4 2:45.39 F
Lap 5 2:20.46 B
Lap 6 2:51.46 F
Lap 7 2:26.20 B
Lap 8 1:27.21 F (50 m)

Sluttid blev 19:28

T1: 6:14.04
Här var det upp ur poolen och in i duschen, duscha bort det värsta kloret, av med baddräkten, torka mig lite snabbt och in till skåpet. På med trosor, bh, shorts, t-shirt, strumpor och skor. På med pulsklocka och pulsbälte, grabba tag i vattenflaska och liten handuk och ut till motionscykeln i gymmet.

Nästa gren är att cykla 20 km, så jag hoppade upp på cykeln och körde igång järnet.
Tänkte att jag borde kunna klara de på lite över 35 min och det gick faktiskt bättre än väntat.

Sluttid blev 34:43

T2: 2:07.52
Här gick det betydligt fortare eftersom det bara var att hoppa av cykeln och torka av den. Sen in till skåpet och lämna vattenflaskan och handduken och grabba tag i solglasögon istället. Nu blev det löpning utomhus.

Nästa gren är egentligen 5 km löpning, men här tänkte jag bara köra 20 min löpning precis enligt schemat. Så jag utgick från gymmet och sprang runt i kvarteren och tillbaka igen.
Sluttid blev 21:19 och då hade jag sprungit 3,24 km.

Totaltid för allt blev: 1:23:53

Jag är riktigt nöjd med mitt första försök och jag hade utan problem kunnat springa vidare och faktiskt klarat av 5 km löpning. Det finns 2 anledningar till att jag inte gjorde det.
1. Jag har ett 5 km-lopp imorgon som jag ska springa och där vill jag försöka slå mitt PB så jag ville inte ta ut mig helt igår.
2. Jag har ingen GPS eller fotpod till min pulsklocka så jag visste inte exatk hur långt jag i så fall skulle behöva springa. Visserligen hade jag ju kunnat mäta upp en sträcka innan med Google maps, men nu hade jag inte gjort det, så...

Jag gjorde en liten överslagsräkning och om jag lyckades hålla samma fart 6:35min/km så skulle 5 km ha tagit 32:55.
Så den totala sluttiden skulle i så fall ha blivit 1:34:29. Mitt mål blir alltså att klara att köra ett riktigt race på under 1 h och 30 min.

Det riktiga racet blir om 4-5 veckor när jag är helt klar med mitt träningsprogram, men nu vet jag i alla fall att jag är redo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar