27 januari 2010

Triatlonträning

I går bestämde jag mig för att lägga Winning by losing på hyllan ett tag och istället ta tag i triatlonträningen. Det är ju det jag vill göra i år och styrketräningen kan faktiskt vänta lite. Så nu blir det simning, cykling och löpning som största del och sen kanske jag lägger in 1 eller 2 pass med styrketräning i det.

Jag körde faktiskt igång redan igår med simningen. Det blev 45 min plaskande i poolen. Tyvärr var det vattengympa samtidigt så halva poolen var avstängd och vi (jag och sambon) fick nöja oss med att simma på bredden av poolen istället för på längden.
Jag ska försöka lära mig att crawla genom en bok som heter Total Immersion. Första övningarna är mest flytövningar och att lära sig att andas på rätt sätt. Det är svårt tycker jag (att andas rätt alltså). Faktiskt det svåraste av allt är andningen, simtagen är inte i närheten av lika svåra.

Jag simmade lite bröstsim också för att bli lite varm mellan varven av flytning och andningsövningar.
Det kändes som om jag gjorde allt helt fel. Jag måste nog läsa på lite i boken och kolla på DVDn igen några ggr så jag hänger med hur man ska göra och känna.

Allt ser så lätt ut på DVDn och jag som är bra på att simma och flyta trodde faktiskt att de första övningarna skulle vara superenkla. Men så blev det inte, jag gör ändå nåt fel eftersom jag inte riktigt känner att jag kan andas utan att få in vatten samtidigt.

Jag hoppas att några övningsvändor kommer att göra saken lättare så småningom. Annars blir det bröstsim för mig för hela slanten i mitt första Sprint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar